De omzet bij de schoenenketens Invito en Manfield loopt achter op de begroting. Dat bevestigde operationeel directeur Eric Coorens van moederbedrijf Macintosh maandag na berichtgeving in De Telegraaf. Hoe groot het verschil is met de eigen prognoses, zei hij er niet bij.

Coorens bestreed evenwel dat er sprake zou zijn van paniek. ,,De verkopen blijven in de gehele markt achter bij vorig jaar, al sinds september”, zei hij. De schoenenwinkels van Macintosh doen het volgens de bestuurder juist relatief goed vergeleken met de concurrentie. ,,Maar onze eigen plannen waren ambitieuzer”, erkende hij.

Een interne e-mail waaruit De Telegraaf maandag citeerde, was volgens Coorens bedoeld om het personeel aan te sporen ,,een extra stap te zetten” in de laatste weken van een lastig jaar. Dat op die manier een ‘oekaze’ zou zijn opgelegd om elke klant minstens twee paar schoenen aan te smeren, noemde hij onzin.

Slimmer

,,De klant is veel slimmer dan dat”, stelde Coorens. ,,Die bepaalt heus zelf wel wat hij koopt en waar.” De laatste maanden moeten winkeliers volgens hem harder werken voor hun geld, omdat consumenten de hand op de knip houden. Daarbij speelt naast de economische situatie ook het zachte najaarsweer een rol.

Om toch van oude voorraden af te komen en wat extra omzet te genereren, bieden de winkels van Macintosh momenteel het tweede paar schoenen aan voor half geld. ,,In dat licht moet je de oproep aan het winkelpersoneel ook zien'', zei Coorens. ,,Wij willen dat ze die actie onder de aandacht brengen.''

De bestuurder bestrijdt ook dat Macintosh de slag probeert te winnen over de rug van het personeel. Van een nullijn bij de salarissen is volgens hem geen sprake. ,,Wij houden ons gewoon aan de cao. Omdat we intern op de kleintjes moeten letten is er alleen even geen ruimte voor extraatjes.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl